Maaf penggunaan kata "ak" pada yang lebih berusia :))

Monday, December 10, 2012

Memadam itu lebih sukar dari melakar .


Assalamualaikum

Menjadii seorang pelajar seni sememang nyehh akan berhadapan dengan karya , lukisan setiap hari .
Dan pabila jari jemari menari dengan lemah gemalai di atas kertas lukisan , kita mampuu menghasilkan karya yang indah . Emosi dan perasaan mampu diluahkan . Dan tidak semua yang akan faham . Hanya diri yang melakar ituu sahaja yang mengerti apakah maksud yang tersimpan .

Sekiranya lukisan yang dihasilkan menampakkan keindahan , ituuu sudah cukup memuaskan .
Pelbagai perasaan yang muncul di dalam hati . Gembira ituu sudah pasti . Dan akan terselit rasa bangga di hati . Namunn , ingatt bukan riak angkuh mahupun bongkak . Yee , terasa bangga . kerana di dalam diri ini masih punyai kelebihan tersendiri .

Akan tetapi , sekiranya lukisan yang kita cuba hasilkan langsung tidak menampakkan keindahan ; hati mula rasa tidak menentu . Segala perasan teruja di hati akan hilang begituu sahaja . Adakala nyehh emosi mulai terganggu . Ketika ini , kita tidak ingin diganggu oleh sesiapa . Rasa marah di hati mula membara .

Jadi , sebagai pelakar yang melakar lukisan ituu kita tetap akan berusaha untuk menghasilkan karya yang indah . Apa yang dilakukan adalah berusaha memadam dan menghapuskan segala cerita di atas kertas tersebut .



Namun didapati tidak semudah yang disangka untuk menghilangkan garis garis yang telah kita hasilkan . Berkali kali diri ini mencuba tetapi hasil nyehh tidak mampuu menerbitkan rasa gembira di hati seperti setelah kita berjaya menghasilkan karya yang indah . Yee , kita mampu menghapuskan nyehh . Namun pabila di renung kembali kesan garis garis halus ituu masih kekal di atas kertas .

Huaaaaaaaaaaa , susah karya kali nehh . 
Kenapa teacher bagii karya nehh ?
Dah 2 hari dah ngadap karya nehh ,
hasil nyehh tidak memuaskan . 

Maaf , ini hanya luahan perasaan .
Setelah letih dan penat memadam .
Lukisan tetap tidak menjadii .

Ya Allah ,
permudahkan lahh ,
jangan disulitkan , 
kerana Engkaulah yang Maha memudahkan .







.

No comments:

Post a Comment